14.11.2014
Kategorie: Zdraví, Ženy

Zdravá strava v těhotenství

Zjištění, že jste těhotná je obvykle úžasný zážitek. Uprostřed celého hektického procesu s přípravou na nové dítě se občas zapomene také na základní věc a to jak se stravovat po dobu těhotenství, aby vaše dítě bylo zdravé. Rad a receptů jak na to, je samozřejmě spousta ať už od známých, rodiny či přátel. Nicméně my jsme se zeptali doktorky Monica Gary, primářky gynekologického oddělení z nemocnice Grand Rapids Women’s Health v USA, které rady jsou pravdivé a co nikoliv.

Prego

Otázka: Jaké výživové doplňky a stravu by měli ženy používat před otěhotněním?

Měli by jíst dobře vyváženou stravu se zastoupením dostatečného množství bílkovin, ovoce, zeleniny, potraviny bohaté na železo a vápník to vše je důležité pokud se chce žena udržet zdravá a připravená na početí. Pokud je to možné měli by jste nakupovat organickou stravu a vypít asi 3 dcl na 1 kg váhy čisté vody. Důležité je také omezení cukrů.

Pokud jde o doplňky stravy doporučuji cca 400mcg kyseliny listové každý den alespoň měsíc před pokusem o početí. A samozřejmě můžete využít nějaké preparáty určené přímo pro podporu těhotenství, které vám dají další výhodu.

Otázka: Jaké potraviny jsou nejlepší v určitých fázích těhotenství, nebo je to stále stejné?

Nutriční požadavky jsou v podstatě po celou dobu těhotenství stejné. Měli by jste jíst nutričně výživnou stravu a vyhnout se prázdným kaloriím. Dobrým příkladem je například:

Čočka (bílkoviny, vlákniny a kyselina listová)
Vejce (bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny, železo a cholin)
Avokádo (kyselina listová, vitamin C a vitamin B6)
Citrusové plody (kyselina listová a vitamin C)
Řecký jogurt (bílkoviny a vápník)
Libové maso (železo a bílkoviny)
Salmon (proteiny, vápník, a omega3 mastné kyseliny)
Mango (betakaroten, antioxidant nezbytný pro kožní a oční buňky růst a funkci imunitního systému)
Mléko (vápník a vitamin D)

Další vhodnou možností je použití zdravých smoothies, které se dají koupit např. v Lídlu a obsahují také spoustu výživy.

Otázka: Čemu by se měla žena během těhotenství vyhnout co se týče potravin a nápojů a proč?

Plody moře jsou vynikajícím zdrojem bílkovin a Omega 3 – mastných kyselin , což podporuje vývoj mozku a očí dítěte. Nicméně některé ryby a korýši obsahují určité množství rtuti, což by mohlo poškodit vyvíjející se nervový systém plodu. Konkrétně se jedná o mečouna, žraloka a královské makrely.

Nepasterizované potraviny, měkké sýry, zpracované maso , syrové klíčky a dokonce i některé druhy ovoce a zeleniny /pokud nejsou správně umyté/, mohou obsahovat bakterie listerie. V případě netěhotných jedinců v podstatě nenapáchají žádnou škodu, nicméně u těhotných osob v nemoci může díky těmto bakteriím dojít k potratu, předčasnému porodu, nízké porodní váze dítěte nebo dokonce k narození mrtvého dítěte.

Radím ženám také omezit spotřebu kofeinu. Neboť opět kofein ve vysokých dávkách může způsobit potrat. Důležité je také se vyhnout konzumaci alkoholu, neboť i v malých dávkách může mít nepříznivý vliv na vývoj plodu. Dobrým nápadej je také omezit rychlé občerstvení a umělá sladidla.

Otázka: Znáte také nějaké mýty o určitých potravinách, které by se neměli jíst v těhostenství?

Myslím, že většina žen se bojí v těhotenství jíst tuňáka v plechovce. V rozumném množství to však není problém. Maso na oběd pokud je čerstvé a kvalitní je také v pořádku díky obsahu bílkovin. Párky jsou také v pořádku pokud jsou dobře tepelně opracovány.

Otázka: Proč mají ženy v těhotenství chuť na různé druhy jídla, které dříve vůbec nejedli nebo je neměli rády?

Pro tzv. těhotenské chutě neexistuje žádné dobré vysvětlení. Může to být způsobeno hormonálními změnami v těle ženy, nebo dle některých tím, že si tělo ženy řekne samo o to co potřebuje. Například chuť na okurku může znamenat, že vaše tělo potřebuje víc sodíku. Část tohoto chování může být způsobena také kulturou, která v podstatě očekává, že v těhotenství žena jí různé divné kombinace jídel.

Otázka: Existuje nějaká možnost jak se vyhnout nebo zmítnit těhotenské nevolnosti, které žena v určitém období těhotenství prožívá?

Asi nejlepší možnost je jíst brzy, jíst často a jíst pozdě večer. Před spaním zkuste sušenky, cereálie nebo preclíky. Jezte málo po celý den, aby váš žaludek nebyl nikdy zcela prázdný. Konzumace lehkého jídla před spaním může mít vliv na to, že se probudíte více v pohodě a bez hladu. Jinak pozor na tučná a smažená jídla před spaním.

Přírodní volbou pro léčbu nevolnosti je také zázvor. Můžete zkusit zázvorový čaj, udělat si vývar nebo zkusit zázvorové cukroví. Další možností je také vitamín B6, který pomáhá s nevolností.

 

 

 

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist
„Tragédie žen spočívá v tom, že se každá nakonec podobá své matce.“ Oscar Wilde