Hnědá versus bílá. Je hnědý cukr lepší než bílý?

Cukr bílý zabiják. Cukr jako časovaná bomba. Cukr největší zlo moderní doby. O negativním vlivu konzumace rafinovaného bílého cukru se na nás v posledních letech valí informace ze všech stran. A jsou občas docela děsivé.

Zkoumání účinků bílého cukru na náš organismus je předmětem stovek vědeckých studií, jejichž výsledky nám předkládají odstrašující obrazy toho, co se stane s lidmi, u kterých cukr tvoří nedílnou součást jídelníčku.

Obezita, srdeční choroby, vznik plísní v těle, vysoký tlak i rakovina a samozřejmě cukrovka, všechny tyto nemoci jsou připisovány na vrub cukru. Někteří vědci proto již cukr rovnou prohlásili za naprostý jed a jeho konzumaci nedoporučují nikomu.

Tmavý rovná se lepší?

Ve snaze vyhnout se bílému cukru tak mnozí z nás šáhnou raději po tom hnědém v domnění, že jde o zdravější variantu, tzn., že nebude rafinovaný ani jinak upravovaný. Že tmavá je dobrá, platí pro hnědou rýži i pečivo, tak proč ne i pro cukr?

tmavý cukrPro mnohé z nás překvapivé zjištění: Chemické složení hnědého a bílého cukru jsou téměř identické! Navíc hnědý cukr projde ještě větší průmyslovější úpravou, než cukr bílý.

Oba druhy cukru totiž při zpracování projdou obdobným chemickým procesem. Bílý rafinovaný cukr vznikne tak, že je zcela zbaven melasy a pak dokonale vybělen.

Tmavý cukr (z cukrové řepy) vzniká obdobně, jen se do něj nakonec opět trochu melasy přidá a ve finále tak máme vlastně bílý cukr obalený v tenké vrstvičce melasy.  V té lepší variantě pak hnědý cukr rafinováním neprošel vůbec.

Trocha cukrové chemie

A jak je to tedy s tím chemickým složením?  Oba druhy cukrů tvoří převážně sacharóza. V bílém je  99,9 % sacharózy, v hnědém o něco méně – 96 %. A melasa přidá hnědému cukru jednu kalorii na čajovou lžičku navíc.

Náš organismus nerozlišuje, zda jsme snědli cukr bílý či tmavý. Zpracovává oba totiž úplně stejně. Sacharóza (cukr) je nejběžnější disacharid z poloviny tvořený glukózou a z poloviny fruktózou (ovocný cukr),  který se v těle enzymaticky štěpí právě na glukózu a fruktózu, které se pak ještě dále metabolizují.

Co se děje s cukrem v těle?

Zdravý organismus nemá problém glukózu okamžitě přeměnit na energii, ale když je glukóza doprovázena fruktózou, je pro něj už zpracování obtížnější.

fruktóizaSacharóza obsahuje jen málo vitamínů a živin, takže trávicí systém ji nezpracovává – cukr tak rovnou putuje přes dvanáctník, první část tenkého střeva, kde se převádí na glukózu a fruktózu a vstřebává se do krevního řečiště.

Zatímco se glukóza metabolizuje v celém těle, fruktóza se metabolizuje pouze v játrech – a když játra dostanou příliš velkou nálož  fruktózy, přemění ji na tuky. A to je právě kámen úrazu. Protože dle vědců je tuk v játrech opět příčinou vážných zdravotních potíží.

Když to shrneme, faktický rozdíl mezi cukrem tmavým a světlým tak v podstatě žádný není,  v obou případech se jedná o jednoduchý cukr, který okamžitě zvedne glykemický index, což tělu neprospívá.

Když už cukr, tak raději třtinový

Ovšem pokud už chcete zvolit „zdravější“ variantu mezi cukry, dívejte se v regálech obchodů rovnou po cukru třtinovém. Ten je mezi cukry tou nejschůdnější variantou. Třtinový cukr obsahuje melasu, která do něj není dostatečně přidávána a obsahuje hodně zdraví prospěšných minerálů a vitaminů. Čím tmavší třtinový cukr je, tím více melasy obsahuje, a tím pádem i tím lépe pro nás.

Cukrové orgie raději ne!

Jak bílý, tak hnědý cukr jsou sice ve své podstatě „čisté“ přírodní suroviny, tj. bez chemických přísad či konzervačních látek, ovšem aplikovat na ně pravidlo, že čistě přírodní = zdraví prospěšné,  to u cukru jednoduše nejde. Ani když je hnědý.

I když tedy u vaření, pečení i slazení nápojů přesedláte z cukru bílého na cukr hnědý, je to sice o kapánek „zdravější“ varianta, ale stále se raději držte pravidla „všeho s mírou“ a s cukrovými orgiemi to raději nepřehánějte.

TOPlist
„Bůh stvořil člověka, když ho přestaly bavit opice. Na další pokusy už pak neměl nervy.“ Mark Twain